naar top
Menu
Logo Print
11/10/2019 - RENÉ BROEKAERT

ZAKENBAROMETER SEPTEMBER 2019: DEEL 2

TRADITIONELE KLEUREN EN MODELLEN

In september zijn de laatste restanten van de solden uit het winkelbeeld verdwenen. Misschien nog op een schap of in een woelbak achteraan in de winkel, maar dat heeft geen invloed meer op de verkoop.
De traditionele klassieke herfstkleuren speelden de hoofdrol in september. Bij de dames, maar ook bij de heren waren zwart en de varianten van bruin en cognac goed voor drie paar op vier. Blauw is telkens de derde kleur.

Wat de verkochte modellen betreft, is er ook weinig nieuws onder de zon: de sneaker blijft de absolute topper bij de dames (ongeveer 1 paar op 2). Bij de heren kapen de klassieke cityschoenen en de boots en bottines de helft van de omzet weg. De kinderen kopen in de eerste schoolmaand veel booties en ook sneakers.
Opvallend is het feit dat praktisch niemand het heeft over de verkoop van hoge dameslaarzen. Tot zowat tien seizoenen geleden waren hoge dameslaarzen een absolute must: elke dame had er minstens twee of drie paar in de kast staan. Hopelijk komt die trend de volgende seizoenen terug, want op een paar hoge lederen dameslaarzen is meer te verdienen dan op een paar kunststof sneakers!

MINDER MAAR DUURDER INKOPEN VOOR KOMENDE LENTE-ZOMER

Uit onze enquête blijkt dat 41% van de winkeliers voor komende lente-zomer evenveel paren heeft ingekocht als vorig seizoen. 44,6% heeft minder ingekocht en slechts 14% heeft zijn assortiment uitgebreid. Voorzichtigheid blijft blijkbaar de boodschap. De redenering over het rendement speelt hier zeker ook een rol.
50% van de inkopers heeft meer geld gespendeerd aan de nieuwe collectie dan vorig jaar. Een aantal collega’s heeft zich willen positioneren in een ietwat duurder segment, volgens sommigen een wapen tegen de filiaalzaken en de internetverkoop. Anderen stellen vast dat dezelfde collecties bij dezelfde fabrikanten toch met enkele percentjes zijn opgeslagen. Slechts 7,2% van de winkeliers heeft voor volgend seizoen minder uitgegeven voor zijn inkopen.