naar top
Menu
Logo Print
21/06/2019 - MARIE VERHULST

DIGITALE KLANTENKAARTEN LEREN UW KLANTEN BETER KENNEN

Nieuwe ontwikkelingen leveren tal van voordelen voor u en uw klanten

Tegenwoordig is een klantenkaart veel meer dan een papieren kaartje waar u stempels op plaatst. Dankzij digitale innovaties kunt u het onderste uit de kan halen om niet alleen uw klanten te behouden, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken. Via een digitaal getrouwheidssysteem verzamelt u bovendien tal van onmisbare data. Data die ervoor zorgen dat u uw klant nog beter leert kennen en dat hij nog meer naar uw zaak komt.

klantenbinden

BELANG KLANTENBINDING

In tijden zoals deze is het van groot belang om de klanten die in uw zaak komen, zo veel mogelijk te laten terugkomen. Want loyale klanten zijn goud waard. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Het is dus niet onbelangrijk om als ondernemer, mocht u dat nog niet gedaan hebben, een strategie te ontwikkelen om uw huidige klanten te behouden en nieuwe aan te trekken, met gunstige resultaten voor uw omzet als gevolg. Het systeem van klanten­binding kan dus meer dan ooit een doorslag­gevende rol spelen in het huidige retaillandschap.

Klantenbinding is veel meer geworden dan het typische papieren klantenkaartje waar je telkens een stempel op plaatst.

Dankzij huidige technologieën beloont u niet enkel uw klanten, maar verzamelt u ook in no time heel wat data. En die zijn goud waard, want meten is weten!

MARKT

Op de markt zijn er intussen al enkele be­drijven die zich toespitsen op klantenbinding aan de hand van digitale oplossingen.

Mogelijkheden

Niet alleen kunnen uw klanten voordelen op- sparen, bij het gebruik van sommige getrouwheidssystemen schuilt er een handelaars­portaal waar u als ondernemer achter de schermen alles kunt volgen. Hier kun je netjes opvolgen wie uw klanten zijn, hoeveel ze uitgeven, hoe vaak ze terugkomen enzovoort. Maar met al die data kunt u ook zeer gericht te werk gaan bij het maken en versturen van een mailing.

fidme

WERKING

Doorgaans werken de huidige getrouwheidssystemen via een mobiele applicatie. De handelaar heeft dan een iPad of dergelijke op zijn kassatoog staan, waar er via een QR-code gescand kan worden.

Belangrijk hierbij is dat deze goed in het zicht staat, want zo haalt u er het meeste voordeel uit.

Populariteit

De Belg en zijn klantenkaart, het blijft een gouden duo. Waar men vroeger kortingsbonnen uitknipte in de lokale krantjes, spaart men nu digitale kortingscoupons. De cijfers liegen er dan ook niet om.

Het aantal gebruikers van dergelijke apps zit hoog: Joyn (2 miljoen Belgen), Fidme (6 miljoen wereldwijd) en Qualiet (500.000 Belgen). Niet zo on­logisch, want we willen als consument ook steeds beloond worden voor ons aankoopgedrag.

We streven allemaal voortdurend naar hetzelfde: het gevoel dat je een koopje gedaan hebt. En wie krijgt er nu niet graag korting?

jiyn

VOORDELEN

Lokale handel versterken

Heel vaak is de achterliggende boodschap van een klantenkaartsysteem om de lokale economie te stimuleren. Via de app krijgt de consument een overzicht van wie de deel­nemende handelszaken in de buurt zijn. Zo ontdekt de consument bovendien ook nieuwe of minder bekende zaken in zijn of haar buurt en ervaart hij het gemak van lokaal shoppen.

Mobile-to-store

Dankzij een mobiele app stimuleer je de consument om uit zijn luie zetel te komen en zijn voordelen in de fysieke winkel op te doen.

Data

Data zijn het nieuwe goud. Via de verzamelde data kunt u het shopgedrag van uw klanten perfect analyseren en dit als basis gebruiken voor nieuwe acties in de toekomst. Via data kunt u tot inzichten komen van de gewoontes van uw klanten om hen uiteindelijk beter te leren kennen en hierop in te spelen.

Klanten rekruteren

Of getrouwheidssystemen effectief nieuwe klanten aantrekken, is nog niet wetenschappelijk bewezen. Maar het is wel een ideale tool om nieuwe mensen te bereiken, mensen die je anders moeilijk had gevonden. Uiteraard hangt alles af van hoe gedreven u als handelaar bent. Als u intensief bezig bent met uw getrouwheidssysteem, zult u er gegarandeerd de vruchten van plukken.

Klanten behouden

Wat wel zeker bewezen is, is dat een getrouwheidssysteem er beter in slaagt om klanten te behouden. Want trouwe klanten die af en toe beloond worden voor hun loyaliteit, zijn tevreden en komen zeker terug. Goed voor u en uw zaak dus. Het is dus van groot belang dat de voordelen die u aanbiedt, de moeite zijn. Want de huidige consument is niet bereid om eerst honderd euro uit te geven en te sparen tot hij 100 gram gratis salami kan krijgen.

Volledige controle

Door een getrouwheidsprogramma te digitaliseren, krijgt u als ondernemer een veel beter overzicht en beheer van het totale plaatje. Dat gaat van een volledige personalisatie van de getrouwheidskaart en de voordelen die u wenst aan te bieden, tot het beheer van mailcampagnes. Via een handelaarsportaal kunt u nauwgezet opvolgen hoe succesvol uw spaarprogramma is.

qualiet

NADELEN

Als u gebruik wilt maken van een getrouwheidssysteem, hangt daar uiteraard een prijskaartje aan vast. Wat de investeringskost precies is, hangt af van de aanbieder voor wie u kiest. Maar in het algemeen valt het op dat instapkosten voor zo’n systeem heel laagdrempelig zijn. Vaak is er ook de mogelijkheid om uit meerdere formules te kiezen. Zo kunt u kijken wat binnen uw budget past.

OP EEN RIJ

Fidme

Dankzij Fidme kan de consument al zijn fysieke spaarkaarten downloaden in één app. Niet alleen kleine winkels, maar ook ketens zijn hierop aangesloten. Per winkel kan men kijken wat hij precies gespaard heeft. De app biedt de consument ook tal van shoppingtips en exclusieve aanbiedingen in de buurt aan. Daardoor kan er een echte band gecreëerd worden tus­sen de consument en zijn handelaar. Zo wordt ook de lokale handel versterkt. Als handelaar kunt u uw volledige getrouwheidsprogramma beheren (beloningsmechanisme, postzegelkaart of QR-codekaart, beveiligingssysteem enz.) En u heeft een betere zichtbaarheid op het succes van uw loyaliteitsprogramma, door toegang te krijgen tot statistieken over het gebruik van uw kaart via een gepersonaliseerde backoffice.

Qualiet

Qualiet werkt eveneens met een digitale spaarkaart, maar dient ook als lokale publiciteitstool voor de handelaar. Via de app of een fysieke kaart kunnen er punten gescand worden via een QR-code. Elke winkelier kan de punten op de gezamenlijke kaart plaatsen. Via de tablet wordt er intussen ook aan de hand van advertenties reclame gemaakt voor andere handelaars in de buurt. Het verschil is dat er hier een algemeen puntensaldo wordt opgebouwd, die de consument kan spenderen in een winkel naar keuze. Hier wordt er dus niet gewerkt met een saldo per winkel. Opvallend is dat wanneer u als handelaar als voordeel een geldkorting aanbiedt, Qualiet deze aan u zal vergoeden.

Joyn

Joyn is een beetje een vreemde eend in de bijt in het rijtje van de getrouwheidssystemen. Hier kun je niet zomaar bestaande klantenkaarten koppelen aan de app van Joyn. Handelaars die zich willen aansluiten bij Joyn, maken gebruik van een iPad, zijn te zien op de app en kunnen ook de algemene fysieke spaarkaart met QR-code aanbieden. Elke handelaar kiest zelf welke voordelen hij aanbiedt. Daarnaast focust Joyn zich voornamelijk op de kleine handelaar zoals de bakker, kapper of slager, en ook op horeca zoals bistro’s, snackbars en koffiebars. Via het handelaarsplatform kunt u als ondernemer gerichte promotionele mailcampagnes uitsturen en de verkoopactiviteiten nauwgezet opvolgen. Bovendien is Joyn ook gekoppeld aan Payconiq (mobiel betalen) en Lightspeed (kassasoftware).

STUDIE BELONING KLANTENKAART

Volgens een interessante studie (Nunes en Drèze, 2006) blijkt zelfs dat, eens klanten geproefd hebben van die eerste beloning, ze nog harder hun best zullen doen om de volgende voordelen ook op te kunnen strijken. Er ontstaat een soort van prestatiedrang. Dat bleek uit een test. Zij deelden 300 klantenkaarten uit bij een autowasstraat. Het doel van de kaart was dat de klanten hun auto 8 keer zouden wassen, om vervolgens in ruil één gratis wasbeurt te krijgen.

Het testpanel bestond uit 300 klanten en werd in twee groepen verdeeld. De ene groep kreeg een kaart met acht stempelvakjes, de andere helft een kaart met tien stempelvakjes, waarbij er al twee vakjes ingevuld waren met een stempel.

Hoewel het doel van beide groepen hetzelfde is, slaagde de groep met de spaarkaart met 10 vakjes er beduidend sneller in om hun kaart vol te krijgen.

De cijfers spreken boekdoelen: in de groep met de stempelkaart van acht vakjes kwam 19% terug om een stempelkaart vol te krijgen, bij de andere groep was dat zelfs 34% en ze hadden ook sneller hun doel bereikt.