naar top
Menu
Logo Print

Grote modenamen zetten zich met pact in voor het milieu

Kering (waartoe onder meer Gucci behoort) nam het initiatief voor het pact
magazine

Van Hermès tot Carrefour, een hele reeks mode- en winkelmerken hebben een Fashion Pact gesloten. Daarin engageren ze zich om hun steentje bij te dragen ten voordele van het milieu en het klimaat, schrijft De Tijd.Maar liefst 32 grote namen scharen zich achter het initiatief onder leiding van François-Henri Pinault (Kering). Dat heeft geleid tot het Fashion Pact dat werd voorgesteld tijdens de G7-top. Het pact heeft als doel de opwarming van de aarde tegen te gaan door de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 te elimineren, de biodiversiteit te herstellen en de oceanen te beschermen tegen plastic.Pinault wil dat minstens 20 procent van de mode-industrie zich voor de doelstellingen gaat engageren. Daarbij hoopt hij op een gevarieerde mix wat de ledenlijst heel divers maakt: van luxemerken zoals Kering, Chanel en Hermès tot sportmerken zoals Adidas en Nike en groepen zoals H&M en Inditex. Zelfs warenhuisketen Carrefour wist Pinault te overtuigen. De mode-industrie is verantwoordelijk voor naar schatting 10% van de CO2-uitstoot wereldwijd en krijgt van milieugroeperingen al jaren kritiek. Ook tegenover het Fashion Pact staan ze sceptisch omdat harde engagementen per bedrijf ontbreken. WWF Frankrijk vindt het dan weer spijtig dat het pact niet focust op de vermindering van de wereldwijde kledingconsumptie. Die verdubbelde tussen 2000 en 2014.

CM_KLEDIJ

CM_KLEDIJ

+3250240404
+3250240445