naar top
Menu
Logo Print

Sociale media, de winkels van nu

De recente shoptendensen van de consument.
magazine

Promoties, beschikbaarheid en snelle en gratis verzending motiveren ons koopgedrag gedurende de eindejaarsperiode. Daarom is online shoppen zo aanlokkelijk. Dit blijkt uit een onderzoek van Salesforce naar het winkelgedrag van de consument. Salesforce voorspelt dat de digitale omzet dit najaar nog meer zal stijgen en over de hele wereld ongeveer 768 miljard dollar zal bedragen. 57% van de Belgen zou tijdens de decembermaand via hun app shoppen. De verkopers moeten zich daarop dus voorbereiden. Daarnaast is de winkelervaring doorheen de jaren veranderd door de digitaliteit. 82% van de Belgen doet omnichannel aankopen, wat wil zeggen dat ze kopen bij winkels die retailers, merken en online webshops combineren. Bovendien wordt het koopgedrag nog meer gestimuleerd wanneer de consument zich uniek en begrepen voelt. Een persoonlijke vertrouwensrelatie opbouwen met de klant aan de hand van speciale aanbiedingen zorgt voor een meerwaarde. De allernieuwste tendens is shoppen via sociale media. Volgens Salesforce shopt 19% van de Belgen via sociale mediakanalen zoals Instagram en Snapchat, 8% via messaging apps zoals Messenger en WhatsApp, en maar liefst 25% aan de hand van mobile wallets zoals Android Pay of Apple Pay. Deze tendens zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar stijgen tijdens de maanden november en december. Toch vinden consumenten ook nog steeds plezier in de fysieke shopervaring. Veel klanten streven nog altijd naar die all-in belevenis waarbij ze de producten in levende lijve kunnen zien, aanraken en meteen kopen. 66% van de Belgen bestelt online maar laat hun aankoop leveren in de winkel: een combinatie van de twee ervaringen.

CM_WINKELINRICHTING

CM_WINKELINRICHTING

+3250240404
+3250240445