naar top
Menu
Logo Print

Prijzenpolitiek zet moderetail onder druk

Consument geeft steeds minder uit aan kleding en schoenen
magazine

De consument geeft elk jaar minder geld uit aan kleding en schoenen. De harde prijzenpoltiek in de moderetail zorgt ervoor dat de bestedingen van kledij in Europa sinds 2006 daalt. Ook in België besteedt men al sinds vijf jaar minder geld aan het kopen van kleren en schoenen. Waar een gemiddeld gezin vroeger (2012) volgens de FOD Economie 1.756 euro uitgaf, is dat nu nog maar 1.472 euro. Een trend die zich ook afspeelt in maar liefst 21 van de 28 EU-landen. 

Maar de cijfers betekenen niet dat de consument minder koopt, maar wel steeds goedkoper shopt. Ook in Nederland valt het op dat de prijzen van kledij dalen: een kledingstuk dat in 2002 gemiddeld 107 euro kostte, kostte in 2015 nog gemiddeld 98 euro. Dat berekende het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek. 

Toch zijn de grondstofprijzen, vooral voor katoen, gestegen. Ook strengere milieu- en looneisen doen de inkooppprijzen de hoogte ingaan, terwijl de prijs die de consument betaalt, niet stijgt. Vandaag de dag koopt de consument ook nog amper aan de volle pot. Elke maand valt er wel ergens korting te rapen, zowel online als in de fysieke winkels. De voortdurende kortingsacties nemen ook grotendeels het succes van de traditionele koopjesperiodes weg.

Bron: GvA

SHOES MAGAZINE

SHOES MAGAZINE

+3250240404
+3250240445