naar top
Menu
Logo Print

Discriminatie in kledingwinkels?

Mode Unie zet in op opleidingen en sensibilisering
magazine

Onderzoek van de VUB omtrent 'alledaagse discriminatie in kledingwinkels' wijst uit dat verkoopsters zich meer inzetten voor “blanke Belgen” dan voor klanten van vreemde origine. Wanneer allochtonen in een winkel rondlopen worden zij meer gevolgd en autochtone klanten krijgen vaker een alternatief aangeboden. Naar aanleiding van deze studie deed Mode Unie, dat onderdeel is van Unizo, een korte bevraging bij haar leden. Mode Unie kwam tot de constatatie dat discriminatie in de zelfstandige modedetailhandel een eerder beperkt fenomeen is. Mode Unie wil wel duidelijk zijn: discriminatie is onaanvaardbaar en er moet zeker aandacht aan besteed worden. Dagelijks leert Mode Unie winkelpersoneel en zaakvoerder op in haar opleidingsinstituut PMO. Momenteel is er geen opleiding die specifiek focust op discriminatie. Voor Mode Unie is het dan ook een evidentie dat discriminerend gedrag wordt uitgesloten. Dit komt ook aan bod in het thema gelijkheid en respect voor klanten, want die moet er zijn ongeacht de origine van klanten. Mode Unie bekijkt om discriminatie in de toekomst meer te verwerken in haar opleidingen. In samenwerking met VDAB stelde Mode Unie ook vast dat 40% van de werkzoekenden die in de modesector tewerkgesteld worden, van allochtone afkomst zijn. “Werkgevers hebben dus wel degelijk oog voor diversiteit en dat kan de gelijke behandeling van alle klanten enkel ten goede komen”, klinkt het.

SHOES MAGAZINE

SHOES MAGAZINE

+3250240404
+3250240445