naar top
Menu
Logo Print

logo

LLOYD: FASHION WITH COMFORT

Comfort is key in fashion

Schoenen maken, dat is een métier. Zo is ook het verhaal van LLOYD begonnen in 1888. Bijna anderhalve eeuw later is het bedrijf nog steeds op dezelfde leest geschoeid en verkopen ze 2 miljoen schoenen per jaar in 50 landen. Vanuit het Duitse Sulingen garanderen ze elegantie, stijl en topkwaliteit. Hier vind je authentiek vakmanschap in een modern jasje.

dames

(FAMILIE)GESCHIEDENIS

Diethard Rudolph (head of international sales) licht hun concept en de (familie)geschiedenis toe:

“De Bremer familie Meyer is in 1888 met het schoenenambacht begonnen, maar ze wilden graag onder een andere naam werken. Een andere naam dan Meyer, dat werd al in de begindagen beslist. Hier in Duitsland klinkt Meyer net iets te gewoontjes. Je kan het misschien wel vergelijken met Janssens in Vlaanderen: een doorsnee naam, zonder pit, zonder commerciële flair.

Om zich te profileren gingen ze op zoek naar een internationaal klinkende naam. Ze waren toen net opgestart in het Bremer havengebied. Tja, zo'n plek aan het water, dat bracht inspiratie. Op een dag voer een Engels schip met de naam LLOYD de haven binnen. De pater familias keek mijmerend voor zich uit en voelde meteen dat het goed zat. Of goed klonk: LLOYD."

Overname

Zo is LLOYD ontstaan als familiebedrijf, maar na vier generaties was er geen opvolging meer binnen de familie. Daarop volgde een overname door de groep ARA, waarbinnen LLOYD gelukkig wel zijn eigen ijzersterke identiteit kon handhaven.

Van 1888 tot 2018, dat is een reuzesprong. Hoe kan LLOYD zich onderscheiden in een markt waar de consument bedolven wordt onder nieuwe trends? In een markt met handicaps als massaproductie, prijsdruk, sneakers zonder leest en koopjes doorheen het hele jaar ...

Diethard Rudolph: “Comfort, dat komt voor ons op de eerste plaats. Wij gaan voor kwaliteit en draagcomfort. Modegrillen kunnen daar niet tegenop. Er zijn misschien welfashionista's die schoenen kopen waarvan ze op voorhand weten dat ze knellen, zoals Louboutins met killing heels van 11 centimeter. Maar dat zijn dan schoenen die niet bij het echte leven passen: de meeste dames zullen die marteltuigen alleen maar dragen om op restaurant te zitten. En ook maar één keer."

Draagcomfort op de eerste plaats

“Onze schoenen passen bij het echte leven en daarvoor wil de klant iets comfortabels. Wij maken schoenen voor stijlvolle professionals. Zij vinden bij ons de juiste accessoires voor elke gelegenheid in hun drukke leven: klassiekere schoenen voor op kantoor en geklede sneakers voor na de kantooruren, om naar de supermarkt te hollen, of gewoon voor de leuke dingen in 't leven. Dat mag ook een echte party zijn ... Dames vinden bij ons pumps en loafers die je perfect met een feestjurk kan combineren. Maar onze party shoes zullen nooit extreem hoog zijn. Bij ons komt het draagcomfort op de eerste plaats."

“Fashion victims en excentriekelingen, dat zijn niet meteen onze doelgroepen. Maar als je naar de mainstream collecties kijkt, dan springen onze schoenen er wel uit. Stijl en kwaliteit, dat zijn onze sleutelwoorden."

lloyd

UNIEKE STIJL

Wat is jullie recept voor een stijl die eruit springt?

Diethard Rudolph: “Onze schoenen schitteren door hun eenvoud. Meestal gaan we voor een strak en sober design. Eén leuk detail, dat vinden we OK, dat is zelfs een must. We willen best origineel uit de hoek komen. In onze nieuwe collectie zie je een brede waaier aan stijlvolle details. Meestal vrij subtiel, zoals leuke en innovatieve patronen in het leder, een combinatie van twee ledersoorten, veters in een opvallend kleurtje, een metroplan van New York op de zool van een herenschoen, een boordje met glitter langs de hak van een damesschoen enz."

“We beperken ons telkens tot één detail per schoen. Bij ons zal je nooit een overladen model zien. Nooit een orgie van blingbling. Nooit een mikmak van materialen en kleuren."

Sinds enkele jaren maken jullie ook damesschoenen, dat werd een link naar meer fashion ...

Diethard Rudolph: “Voor de dames gebruiken we inderdaad meer kleur en we kunnen ons ook meer 'fantasietjes' veroorloven in de bewerking van het leder, zoals een bedrukking met snake of andere modieuze patronen. Zo komt er meer schwung in de beleving van ons merk. Er waait ineens ook een nieuwe wind door onze concept stores. Dat heeft allemaal een positieve invloed op de brand awareness van LLOYD."

Technische uitdaging

Diethard Rudolph: “Op technisch vlak zijn damesschoenen wel een hele uitdaging. We komen uit een ambachtelijke traditie en zo konden we het hele productieproces in eigen huis houden. Maar voor damesschoenen lukt dat niet altijd, jammer genoeg. Een hak van vier centimeter, dat kunnen we aan, zonder enig probleem. Maar voor hogere hakken werken we samen met onze partnerbedrijven in Italië en Spanje. Ongeveer 5% van onze productie besteden we op die manier uit. Voorlopig toch ... het is de bedoeling dat we die expertise zelf verder ontwikkelen. Stap voor stap krijgen we de technieken voor echt vrouwelijke schoenen onder de knie.

Dat maakt dat we op dit moment meer herenschoenen dan damesschoenen in ons gamma hebben: 300 modellen voor heren tegenover 90 voor dames, maar elk seizoen groeit het aandeel voor de dames gestaag. We nemen de tijd om de knowhow zelf uit te bouwen."

Mannencollectie
Een greep uit de collectie voor mannen

TOEKOMSTVISIE

Hoe kijken jullie naar het komende seizoen? spring/summer 2019?

Diethard Rudolph: “Ik zie onze dameslijn echt als een collectie voor power girls: dames die weten wat ze willen en helemaal happy worden van mooie schoenen. We hebben een erg kleurrijke collectie gemaakt ... Pink is the new black! Ooit stonden sobere tinten voor klasse en degelijkheid, maar die tijd is voorbij. Modebewuste dames dragen opvallende pumps onder een office outfit. Vrouwen en meisjes die iets van mode afweten, beseffen dat schoenen zeer belangrijk zijn ... een boost voor hun uitstraling. En dat klopt ook. Als je schoenen goed gekozen zijn, dan heb je meteen een wauweffect, zonder andere inspanningen of investeringen indesignerkleren.

Vlot voor de heren

“Ook voor de herencollectie gaan we door met het credo 'Pink is the new black'. Nee, nee ... voor de heren moet je dit niet letterlijk nemen. 'Pink' staat voor vlot en cool. We merken dat een business look er steeds moderner en leuker uitziet. En die grens blijft verder opschuiven richting stylish casual. Sneakers kunnen perfect onder een pak. Voor heren die op veilig spelen, hebben we klassieke veterschoenen met een sneakerzool. Onze X-Motion collectie gaat helemaal die toer op, met zeer uiteenlopende modellen. Zo heb je de echt klassieke exemplaren met een donkere, maar zeer soepele zool. En verder tref je hier ook echt stoere modellen met een sportieve zool. Er zijn er zelfs met extra details in kunststof, maar we maken ze nooit overdreven stoer."

Schoenen die je niet voelt zitten

Diethard Rudolph: “Een schoen hoeft er ook niet sportief uit te zien om comfortabel te zitten. Ooit vertelde een Saudische klant dat hij onze schoenen had ontdekt op de luchthaven van Düsseldorf. Hij had er een paar gekocht, direct aangetrokken en was er het vliegtuig mee opgestapt. Na een vlucht van zeven uur wandelde hij de luchthaven van Jeddah binnen en was hij stomverbaasd dat hij onze schoenen nog aanhad. Welja, zijn schoenen. Normaal trekt hij z'n schoenen uit tijdens een vlucht, maar de onze hoef je dus niet uit te trekken. Je voelt ze niet eens zitten. Dat is ook wat we zelf ondervinden ... onze schoenen zitten als gegoten."

Een greep uit de collectie voor vrouwen
Een greep uit de collectie voor vrouwen

LLOYD heeft 130 jaar geleden een draaiboek gemaakt voor comfortabele schoenen ... Blijft het authentieke scenario haalbaar? Ook naar de toekomst toe?

Diethard Rudolph: “We werken steeds met ambachtelijke leesten, gemaakt door Fagus, een bedrijf waar we intussen al 92 jaar mee samenwerken. Dat is de basis en daarop volgt een intens proces van fabricage en afwerking. Voor elke schoen zijn er tussen de 100 en 200 menselijke handelingen nodig."

Multicultureel en maatschappelijk geëngageerd

“We produceren in Duitsland en we verkopen onze schoenen over de hele wereld. Duitse fabricage, maar we doen dat wel met een multicultureel team. Onze ploeg bestaat uit 500 arbeiders van 16 verschillende nationaliteiten. En verder nemen we deel aan programma's om vluchtelingen te integreren in onze samenleving en op de werkvloer. Duitsland is een multiculturele maatschappij en al die culturen werken samen in onze productiehallen in Sulingen. Daar zijn we best trots op."

PARTNERSHIP MET DE DETAILHANDEL

• Never Out of Stock (NOS): elk model van deze collectie kan op elk moment bijbesteld worden en wordt binnen de 24 uur geleverd. Bestelling via de online B-to-B-module of rechtstreeks via contactpersoon John Vandereycken.
• Vlotte service naar de detailhandel toe: nauwkeurige administratieve opvolging, garantie van complete levering van de hele bestelling, zonder poespas ... dat is de Deutsche gründlichkeit.
• K-wijdte in alle schoenen met een naam die met de letter K begint. De K-wijdte bij LLOYD is breder en comfortabeler dan doorgaans verwacht wordt. Bovendien zijn er ook een groot aantal modellen met uitneembaar voetbed.
• Unieke mix van sportief en stijlvol, met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
• Aanwezig in de betere schoenhandel, win-winpartnership
.