naar top
Menu
Logo Print

WELLNES VOOR JE VOETEN: XSENSIBLE STRETCHWALKER

hip en comfortabel, vanuit een eeuwenoude traditie

stretchwalker

NIMCO

CEO Max Krol en zoon Thomas verwelkomen ons in een statig kasteel langs de Kleefsebaan. De Nimweegse Combinatie, kortweg Nimco, is sinds 1995 gevestigd in dit historisch pand in het glooiende landschap van Berg en Dal. Deze buurt was altijd al het kloppend hart van de Nijmeegse schoenen­industrie: 100 jaar geleden kwamen in de regio meerdere schoenenfabrieken tot bloei. Nijmegen was toen de tweede Schoenenstad van Nederland, na Waalwijk. In Nijmegen is Nimco als enige overgebleven.

ULTIEME COMBINATIE FASHION EN COMFORT

Hoewel, overgebleven ... dat is misschien een understatement. Met de Xsensible Stretchwalker scheert Nimco hoge toppen, en dat dankzij de ultieme combinatie van fashion en comfort. De verkoopcijfers kenden een exponentiële groei in de periode 2015-2018. En dat allemaal in een erg competitieve markt. In 2018 gingen er zo’n 185.000 paar stretchwalker over de toonbank. “Innovatie dat zit in ons DNA”, vertelt CEO Max Krol. “Begin 20e eeuw waren we het eerste bedrijf dat schoenen produceerde met elektrisch aangedreven machines. In de jaren ‘80 experimenteerden we met nieuwe materialen als stretchleder en de laatste jaren maken we wellnesssneakers die zo goed zitten dat je ze dag en nacht zou willen aanhouden.”

max krolFAMILIEBEDRIJF

Nimco werd in 1904 opgericht als familie­bedrijf. Het is nog steeds een familiebedrijf, na een wissel aan de top in de jaren ‘60 van vorige eeuw. Max Krol licht de familiegeschiedenis verder toe: “Bij de oprichting was Nimco in handen van de familie Verschuur. In de jaren ‘50 en ook nog in de vroege jaren ‘60 beleefde het bedrijf haar hoogdagen. Maar midden jaren ‘60 kwam er plots concurrentie uit Italië. De Italianen veroverden de markt met modieuze schoenen die aan een scherpe prijs werden geproduceerd. Logisch, de lonen in Zuid-Europa lagen een stuk lager. Tegen deze achtergrond is de overname gebeurd. Mijn vader, Adriaan Krol, heeft het bedrijf over­gekocht in 1967.”

Stevige expertise

“Wij zijn inderdaad de tweede familie die er is ingestapt. Maar mijn vader had op dat moment al een stevige expertise opgebouwd in de schoenenbranche. Bovendien had hij de stiel geleerd van zijn vader en grootvader.”

NIEUWE TRENDS

In de jaren ‘80 en ‘90 was Nimco gekend als een autoriteit in de wereld van de orthopedische schoenen. Het is ook in die jaren dat ze langzaam een bijkomende niche hebben veroverd: de niche van de modieuze, comfortabele schoenen.

Baanbrekend idee

Max Krol verklaart deze evolutie: “Mijn broer Jan stond in die jaren aan het hoofd van het bedrijf en onze export draaide toen al op volle toeren. Jan ging dus wel vaker op zakenreis. En zo kreeg hij op weg naar de Verenigde Staten een nieuw idee, toch wel een baanbrekend idee voor die tijd ... hij zag dat bijna iedereen tijdens een vliegtuigreis z’n schoenen uitgooide. En in het slechtste geval krijg je ze na een vlucht van acht of negen uur niet eens meer aan. Dat mensen hun voeten zo folteren ...”

damesdames

 

 

 

Innovatieve materiaalstructuur

“Zo kwam mijn broer bij het concept om aan ‘normale’ schoenen een flinke dosis comfort toe te voegen. In die jaren hebben we dan ingezet op de ontwikkeling van stretchleder: een materiaal dat in de kledingindustrie al langer werd gebruikt. Maar goed, in de schoenenbranche heb je niet alleen ‘rek’ nodig, maar ook stevigheid en materialen met een geheugen. Zo kwamen we dan tot een innovatieve materiaalstructuur, bestaande uit verschillende lagen: stretchleder werd gecombineerd met lycra en latex.”

Op grotere schaal

“Deze materialenmix was zeker interessant voor de orthopedische markt. Tja, dan zou het om een vrij kleine niche gaan ... en daar hadden we al een leidinggevende positie. Het moment was aangebroken om onze innovaties op een grotere schaal toe te passen. Zo’n prachtige technologie: daar kunnen best zoveel mogelijk mensen van genieten!”

stretchwalker

EEUWENOUDE JAPANSE TRADITIES

japanse traditie“Een tweede ankerpunt was onze ontmoeting met de creatieve Japanse ontwerper Tetsuya Nosaka in 2008. Op een beurs in Düsseldorf kwam hij naar ons toegewandeld. Hij liet meteen een traditionele Japanse slipper zien: een Ippon ba geta sandaal met een hak van 10 centimeter in het midden van de schoen. Het is zo’n schoen die wij westerlingen nogal grappig vinden: ten onrechte! Want deze sandaal is zeer doordacht ontworpen ... én weldadig voor lichaam en geest. Hij wilde graag met ons samenwerken: hij ging er vanuit dat wij de knowhow in huis hadden om de eeuwenoude Japanse tradities te integreren in een hedendaagse wellnessschoen.”

Uniek balansprincipe

Ook Max Krol kan nog urenlang doorgaan met hun schitterend verhaal: “Voor de stretchwalker hebben we ons gebaseerd op het balansprincipe van de oude traditionele Japanse sandaal. Door de combinatie van balans en demping, bevindt het balanspunt zich in het midden van de zool. Dat betekent dat je lichaamsgewicht gelijkmatig verdeeld wordt en dat je mooi rechtop staat. De zool is uitgevoerd met comfortabele dempingsmaterialen. Het lijkt wel alsof er kussentjes onder je voeten zitten.”

mannenmannen

DUURZAME POSITIE

“Commercieel liggen deze stretchwalker goed in de markt. Voor een deel genieten we mee van de succesgolf van sneakers en aanverwanten. We merken dat comfortabele schoenen een duurzame positie hebben veroverd. Mensen zorgen goed voor hun lichaam, ze eten gezond en doen aan sport ... dan moet je ook aan je voeten denken. Met onze stretchwalker geef je een wellnessbeurt aan je trouwe onderdanen. Je voeten moeten een leven lang mee!

LANGETERMIJNRELATIE MET DE KLANT

Tot slot wil ik graag nog even terugkomen op de uitspraak van onze Japanse partner Tetsuya Nosaka. Met schoenen waar je blij van wordt, daarmee kan je 95% van de klanten onmiddellijk overtuigen. En ze blijven je product trouw … We houden zelf ook nauw contact met de eindklant, dankzij de sociale media en fashion blogs kunnen we perfect volgen wat ze van onze schoenen vinden en waar ze die dragen. Overal in hun actieve leventje, zo blijkt. En wie de stretchwalker ooit geprobeerd heeft, kan ze daarna niet meer missen. Dat lijkt me het ideale aanknopingspunt voor onze winkeliers ... de klanten zijn zo opgetogen over onze schoenen en komen gegarandeerd terug. Fidelisering van de klant? Dat zit gewoon in ons product!

XSENSIBLE

THE SENSIBLE SHOE COMPANY

OUDE KLEEFSEBAAN 119
6572 AK BERG-EN-DAL
+31246848080
+31246843585