naar top
Menu
Logo Print

Italiaanse schoenenindustrie kende tijdens 2019 ups en downs

Export steeg in waarde, maar productievolume daalde met 2,9%
magazine

Het was een jaar van ups en downs voor de Italiaanse schoenenindustrie: tijdens de eerste negen maanden van 2019 daalde de productie met -2,9% per hoeveelheid en de aankopen met -3,3% per hoeveelheid. De export presteerde dan weer goed en steeg met 6,7% in waarde. Dit zijn de belangrijkste cijfers die naar voren komen uit een nota over de huidige economische ontwikkelingen opgesteld door het onderzoekscentrum Confindustria Moda Research Centre for Assocalzaturifici.

Uit het verslag blijkt dat de kloof tussen de prestaties van de grote merknamen en die van de kleine ondernemingen die schoenen onder hun eigen merk produceren, steeds groter wordt. Meer dan de helft van de ondervraagden meldde lagere productieniveaus in vergelijking met vorig jaar. Er werd een gemiddelde daling van -2,9% in volume vastgesteld, maar met een veel sterkere daling van de productie bij de kleinere ondernemingen.

De aankopen van huishoudens zijn in de eerste negen maanden van het jaar gedaald met -3,3M% in hoeveelheid en -2,6% in waarde.Het enige groeiende segment zijn de sneakers (+1,5% in volume). De verkoop van klassieke/city schoenen daalde zowel voor mannen (met zo’n 10% in volume) als voor vrouwen (-6%), hoewel de verkoop van enkel- en hoge laarzen in de laatste categorie stabiel bleef.

THEMICAM

THEMICAM

+392438291
-