naar top
Menu
Logo Print

TRADE MART BRUSSELS: ÉÉN PLEK VOOR HEEL VEEL INSPIRATIE

Vrij in en uit bij honderden exposanten op Trade Mart Brussels

Tijden veranderen, Trade Mart Brussels ook. Een aantal lezers zijn al mee op de kar van de vernieuwing gesprongen. Voor de anderen kan de afdeling Shoes & Leather een handje toesteken. Bij een bezoek aan Walk & Match bijvoorbeeld leert u meer dan 600 merken kennen, en tijdens het event Walk & Watch ontdekt u, naast de nieuwe collecties, ook wat de afdeling Fashion & Accessories voor u kan betekenen. Want verder kijken dan de eigen sector is de boodschap.

trade mart

Het is wat het is

Slechts één optie: mee met de tijd

Het titeltje ‘het is wat het is’ klinkt misschien negatief, maar er schuilt in elk geval veel waarheid in. We verklaren ons nader. Veel retailers zijn ontstemd over het feit dat de consument van vandaag alsmaar meer online koopt. En ja, dat is zo. Velen kunnen er niet mee om dat we in een sectorvervagende tijd leven: je vindt kussens in een bloemenwinkel en juwelen in een kledingzaak. Conceptstores bieden allerlei soorten categorieën van producten aan. Ook dat klopt. En daar valt nu eenmaal niets aan te veranderen. We moeten mee met de tijd. Dat moesten we vijftig jaar geleden ook doen – toen grote winkelcentra de deuren openden, om maar een voorbeeld te geven – en dat zullen we moeten blijven doen.

Springen op de kar van trends

De klok kunnen we niet terugdraaien. Er is maar één optie: meesurfen op de golven van verandering. Net zoals we allemaal, of we dat nu willen of niet, op een of andere manier beter buigen voor sociale media, om de verkoop een duwtje in de rug te geven bijvoorbeeld. Ook aan die trend kunnen we niet ontsnappen. We springen dus maar beter op de kar van de vernieuwingen en trends.

Schoenmaker, blijf niet bij je leest

Onze sector is natuurlijk blij met initiatieven zoals die van Unizo, die in juni opriep om niet via websites, maar in eigen land te kopen. Wat niet wegneemt dat elk van ons – als wij als verkopers mee willen zijn met onze tijd – dient te overwegen of het toch niet tijd is om te differentiëren. Sommige schoenwinkels doen dat al en verkopen ook bijvoorbeeld kleding en accessoires. Die zaakvoerders vertellen ons dat de klanten hun winkel aangenamer vinden, dat het cliënteel vindt dat ze dynamischer geworden zijn en dat een nieuw publiek over de vloer komt. De vitrine trekt klanten binnen omdat ze zich niet langer verplicht voelen om daadwerkelijk met een paar schoenen buiten te wandelen.

Ook Trade Mart blijft vernieuwen

Hoe kan Trade Mart u helpen bij een voorzichtige ommekeer? Door zelf te zeggen wat ze doen en te doen wat ze zeggen. We beginnen bij dit laatste. Door de talrijke vernieuwingen binnen de afdeling Shoes & Leather bewijst het bedrijf dat het gelooft in het ‘meesurfen op de golven van verandering’. In de vorige nummers van Shoes hebben we telkens een verslagje gebracht van de verbouwingen. Intussen is er weer een deel volledig vernieuwd: Boston, Birmingham en Bristol. En weer zijn er exposanten verhuisd om er voor de bezoekers een aangenamer geheel van te maken. De vernieuwing van de B-verdieping schiet goed op: tegen 2020 is ‘B 2.0’ een feit.

trade mart

Verras uw klanten

Wie niet waagt, niet wint

En ja, niet alleen door het hele onlinegebeuren wordt een deel van uw omzet weggekaapt, misschien ook al door andere sectoren die ook schoenen verkopen. Tijd dat ook wij de omgekeerde beweging maken? Makkelijker gezegd dan gedaan, denkt u misschien terwijl u dit leest. Hoe begint u eraan om al was het maar een klein percentage van uw aanbod te veranderen, zelfs in een tijd waarin het al moeilijk genoeg is? Eerst even een geruststelling: zij die u voorgingen, doen het goed. Ze staken hun handen uit de mouwen en hun zaken draaien goed.

Shoes & Leather: zeshonderd merken

En het is hier dat Trade Mart Brussels u zeer goed kan helpen. U vindt er meer dan zes­honderd schoen- en lederwarenmerken op één plek, allemaal bij mekaar. U kunt beginnen met al eens vreemd te gaan met één ander merk. Ook al deed u dat niet tot nu toe: loop gerust rond, niets verplicht u om u te engageren ten opzichte van een exposant die u niet kent. Hij zal blij zijn dat u inspiratie komt opdoen. Dus, zelfs al beslist u niet om andere merken te gaan verkopen, u blijft tenminste op de hoogte van de nieuwste trends bij die andere merken.

Alles onder één dak

Fashion & Accessories Happening en Trade Mart Interior

Een andere manier om uw gewoontes te doorbreken, is om te experimenteren met andere productcategorieën. Door eens over de grenzen van uw eigen sector te kijken. Ook dat kan makkelijk bij Trade Mart Brussels, gewoon terwijl u er tóch bent. Er zijn de afdelingen Fashion & Accessories, In- & Outdoor Decoration en Design & Gifts. Fashion & Accessories is tijdens de week altijd open en op beide dagen van de Walk & Watch (zie verder) is er de Fashion & Accessories Happening op de A-verdieping. De afdeling Interior bijvoorbeeld is elke laatste maandag van de maand open, dus ook op maandag 26 au­gustus van Walk & Watch.

trade mart

Zonder risico

Beide afdelingen – Fashion & Accessories en Interior – hebben de formule ‘cash & carry’. Dat betekent dat u er artikelen kunt kopen en direct meenemen. Financieel loopt u geen enkel risico, dus. Handig om eens iets uit te testen zonder dat u heel uw strategie meteen hoeft om te gooien. Het voordeel is dat u uw etalage kunt veranderen, dat u de aandacht trekt en potentiële klanten een reden geeft om wat te snuisteren zonder per se te moeten kopen.

Eigen stijl? Stapje voor

Het woord ‘meerwaarde’ is misschien wat uitgehold omdat het te pas en te onpas wordt gebruikt. Toch levert het op als u met uw zaak bewijst een meerwaarde te hebben ten op­zichte van uw collega’s. Probeer een eigen of nieuwe identiteit te zoeken, of één speciale lijn schoenen te verkopen of te focussen op een bepaalde stijl schoenen. Of denk verder dan schoenen. Ideeën vindt u bij de exposanten op Trade Mart Brussels, tussen zeshonderd schoen- en lederwarenmerken, en in de andere afdelingen op de A- en D-verdieping.

Walk & Watch 25 en 26 augustus

Op zondag 25 en maandag 26 augustus vindt het event Walk & Watch plaats. Alle exposanten gooien dan hun deuren open. Dé uitgelezen kans om in een aangename sfeer andere merken te leren kennen en hun nieuwe collecties. En voor sommigen onder u, om kennis te maken met de vernieuwde afdeling Shoes & Leather. Diezelfde dagen is er het event Fashion & Accessories Happening, waarbij u vrij in en uit loopt bij meer dan 200 modemerken. Bedoeling van beide events is zonder aankoopintenties rond te dwalen en binnen te stappen waar u daar zin in heeft.

trade mart

Walk & Match 8, 9 en 10 september

Op zondag 8, maandag 9 en dinsdag 10 september 2019 houdt de afdeling Shoes & Leather het event Walk & Match featuring Centro Benelux. Naast de zeshonderd merken die u het hele jaar door treft op Trade Mart Brussels, vallen er de nog voornamelijk Spaanse en Italiaanse merken van gastexposanten te ontdekken. Nu kunt u uw eigen collectie voor het nieuwe seizoen samenstellen.

Shoes & Leather tijdens het jaar

De kalender van de opendeurdagen van de afdeling Shoes & Fashion vindt u op de website. Even samenvattend voor de volgende maanden: elke maandag en dinsdag van september en elke maandag van oktober. Voor andere dagen maakt u het best een afspraak met uw leveranciers. Met een toegangskaart van 20 euro kunt u het hele jaar door binnen in Trade Mart Brussels. Makkelijk bereikbaar aan het Atomium, vlak bij de Brusselse Ring. Parkeren is gratis. Wilt u meer info: het hele team helpt u graag voort. We verwelkomen u graag tijdens Walk & Watch en Walk & Match. 

TRADE MART BRUSSELS

TRADE MART BRUSSELS

ATOMIUMSQUARE 1 - PB 211
1020 BRUSSEL
+3224007400
+3224007401